söndag 21 juli 2024

Gömstället

Foto:adlibris.com/se
Förra helgen köpte jag Nora Roberts Gömstället för 10 kr på en loppis. Under veckan har jag läst den. 

Caitlyn Sullivan är fjärde generationen av skådespelare i familjen. Redan som 10-åring är hon ett känt namn. Allt förändras när hon kidnappas och måste använda allt sitt mod och all sin list för att rymma. Hon tar sig till familjen Coopers gård och Dillon (som är två år äldre än henne) hittar henne och väcker sin mamma och mormor så att de kan ta hand om den skrämda flickan. Detta trauma kommer att påverka Caitlyn under hela resten av boken. Hon tillbringar först flera år med sin pappa och hans farmor på Irland. Sedan försöker hon sig på skådespeleriet i L.A. igen men efter det blir det flera år i anonymiteten i New York. Någon har nämligen inte glömt den misslyckade kidnappningen och ringer skrämmande samtal till Caitlyn när hon är ensam och sårbar. Fast det finns även bra människor som inte glömt. Hela tiden har familjen Cooper kontakt med Caitlyn och det är tillslut där, i Big Sur, som hon finner platsen där hon känner sig hemma. 

Boken är spännande och sträcker sig över rätt så lång tid. Jag gillar den, men det är ju ingen överraskning eftersom jag brukar gilla Nora Roberts böcker. Lagom dos av kärlek och spänning enligt mig.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar