onsdag 24 juli 2024

Bokhandeln på Riverside Drive

Foto: adlibris.com/se
Den här veckan tog jag en bok från mammas bokhylla; Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck. Jag har läst böcker av författaren tidigare, och så vitt jag kan komma ihåg så gillade jag dem. 

Charlotte är en ung änka när hon helt oväntat ärver ett hus, men både bokhandel och lägenheter, i London. Den som testamenterat detta till henne är en moster som hon aldrig träffat. Hennes mamma dog i cancer för ett par år sedan och hon hade, så vitt Charlotte vet, igen kontakt med sin syster. Charlotte åker till London och tänker att hon ska sälja huset så fort som möjligt, men så blir det så klart inte. 

Man får även följa de två kvinnor som arbetar i bokhandeln och den man som hyr en av lägenheterna. Alla får inte riktigt lika mycket utrymme med de är alla viktiga delar av berättelsen. I tillbakablickar får vi också följa Charlottes mamma och moster, när de kom till London i början på 1980-talet. Allt eftersom kan Charlotte alltså få reda på mer om sitt ursprung, och detta behövs eftersom hennes mamma inte berättade något om hennes biologiska pappa och vad som hände med hennes syster och varför de inte har kontakt. 

Jag gillade boken, men jag störde mig lite på att flera av karaktärerna valde att hålla tyst om saker som det vore bättre om de berättat tidigare. Även när tillfälle gavs så valde de att hålla tyst. Jag är en öppen person och kanske störde jag mig på deras tystnad för att den går emot hur jag själv hade betett mig i en liknanden situation. Till slut kom allt dock fram och även om allt inte blev som jag hade trott eller hoppats så blev det ett bra slut.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar