lördag 22 juni 2024

Under en rosa himmel

Foto: adlibris.com/se
Jag har läst flera böcker av Jenny Colgan tidigare. Jag tycker att de är mysiga och trevliga. Efter att vid det här laget läst flera är de också rätt så förutsägbara. Ibland vill man dock ha något som bara är trevligt och förutsägbart. Under en rosa himmel är den senaste boken som kommit ut på svenska, (så vitt jag vet). 

Morag är pilot. Hennes pappa, farfar och farfars far var också piloter. Alla vill att hon ska ta över familjeföretaget när farfar inte orkar längre. (Eller kunde inte hennes pappa bli pilot...? Så var det nog. Hennes bror ville inte, så alla blev väldigt glada över hennes intresse för flygning.) Flygrutterna hennes farfar kör är i den skotska ö-världen. Morag flyttar söderut och flyger stora plan hos stora bolag. Efter en olycka som hon inte är orsak till vet hon inte längre vad hon ska göra med sitt liv. Hon åker upp till Skottland för att hjälpa till när farfadern är sjuk och alla blir så glada över att hon är tillbaka.  

I början av boken träffar Morag en kille, men jag förstår direkt att det inte är honom som hon ska ha. Jag vet att det inte kommer hålla och blir därför inte förvånad när det visar sig att han inte är så bra som han först verkade. När Morag möter en tystlåten ornitolog som ska ta hand om fågelstationen ute på en av öarna under ett halvår begriper jag på en gång att det är han som är rätt man för henne. Trots att det utspelar sig under relativt kort tid och att det egentligen inte händer så mycket så är det en trevlig bok. Precis vad jag behövde för min trötta hjärna nu i början av sommarlovet. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar