torsdag 27 juni 2024

En förtrollad ö

Foto: bokus.com
Jag plockade fram en bok som stått i bokhyllan ett tag. Tänkte att det passade att läsa fysiska böcker nu när jag är ledig. En förtrollad ö av Nora Roberts är den första i trilogin om ön Three Sisters utanför USA:a östkust. Min bok är från en bokrea och innehåller alla tre böckerna och är därför en riktig tegelsten, men de senaste dagarna har jag legat på balkongen och läst den. 

Nell har iscensatt sin egen död och flytt från sin man som misshandlat henne. Hon har skapat en ny identitet och när hon efter flera månader på flykt tar färjan till ön Three Sisters känner hon för första gången att hon kommit hem. Hon känner sig direkt dragen till ön och vill för första gången sedan flykten skapa sig ett liv och stanna på en plats. Hon får jobb hos Mia i bokhandeln, för att ta hand om cafét. Hon träffar öns poliser, syskonen Zack och Ripley. Att Zack och Nell ska bli kära i varandra förstår man direkt. Problemet är hur Nell ska kunna lämna sitt förflutna bakom sig för att kunna få en framtid. 

Boken har också en bakgrundshistoria om tre häxor på 1600-talet, som för att komma undan häxprocessen i Salem skapade ön och levde skyddade där tills de vågade sig ut i världen igen. Legenden säger att deras ättlingar en dag ska mötas igen på ön. Den dagen kom nu när Nell dök upp på ön. Mia kände direkt att något hände. Det gjorde även Ripley, även om hon inte ville erkänna det. 

Nells historia är väldigt lik den som jag nyss såg på film i Sova med fienden. Jag vet att den filmen bygger på en bok, men den har jag inte läst. Kvinnan i filmen har dock en situation som är väldigt lik Nells. En oerhört kontrollerande man som bryter ner sin frus självförtroende, bestämmer vad hon ska ha på sig, hur hon ska bete sig och sedan straffar henne när inte allt är som han vill. Fruarna ser till slut ingen annan utväg än att iscensätta sin egen död och fly med en ny identitet. Naturligtvis förföljs de hela tiden av rädslan för att mannen ska hitta dem, eftersom han sagt att han alltid ska kunna hitta dem vart de än skulle fly. 

Detta är en bok som känns typisk för författaren. Det är förutsägbart men trevligt under tiden man läser. Denna bok innehåller dessutom lite magi och häxkonster. Jag kommer att läsa även de två följande böckerna, som fokuserar på Ripley och Mia.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar