onsdag 31 januari 2024

Evelyn Hugos sju äkta män

Foto: adlibris.com/se
Evelyn Hugos sju äkta män är så vitt jag vet den enda bok jag läst av Taylor Jenkins Reid. Jag hade hört talas om den innan den valdes till bokcirkel och hade inget emot att läsa den.

Monique ligger i skilsmässa och vill avancera på jobbet på magasinet. Evelyn Hugo var en firad filmstjärna redan på 1950-talet och när hon meddelar att hon vill att Monique ska skriva om henne så blir alla förvånade. Det visar sig direkt att Evelyn inte riktigt sagt sanningen. Hon vill inte vara med i tidningen utan hon vill att Monique ska skriva en biografi om hennes liv. Varför hon valt Monique för uppdraget får vi alla vänta på att få veta. 

Evelyn Hugo berättar detaljerat om sitt liv. Från barndomen i New York, moderns död, den svåra ungdomstiden och det första äktenskapet som tog henne till Kalifornien. När hon får in en fot i filmbranschen dröjer det inte länge förrän den första mannen lämnas för en mer framstående efterträdare. Evelyn berättar om livet i Hollywood, rivaliteten, arbetet, kärleken och vänskapen. Evelyn är beredd att göra nästan vad som helst för att främja sin karriär, hon är inget om inte målmedveten och praktiskt. Privatlivet är inte lika lätt. Det visar sig finnas många anledningar att gifta sig. Jag skulle nog påstå att inget av Evelyns äktenskap blir så som man skulle önska. Det betyder inte att de alla är dåliga, men jag avundas henne inget av dem. 

Jag gillade denna bok, det var mycket gammaldags hollywoodglamour. Däremot så störde jag mig på uppläsaren ibland som uttalade namnet på en bok/film fel, flera gånger, men inte alla gånger. Är det ingen som korrekturlyssnar på ljudböcker innan de släpps?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar