torsdag 18 januari 2024

Åtta dagar med dig

Foto: adlibris.com/se
Förra helgen lyssnade jag på Åtta dagar med dig av Jean Meltzer. På många sätt liknar den här boken andra böcker jag läst i feelgood-genren. Det är en lättsam fiender till älskande-historia, med både komiska och allvarliga inslag. Det som gör den annorlunda än andra böcker jag läst är att den handlar om judar och utspelas under Chanukka. 

Rachel är 38 år och en bästsäljande författare till julromaner. Det är bara det att böckerna är skrivna under pseudonym. Hon kan absolut inte tänka sig att berätta för sina föräldrar, läkaren och rabbinen, om sina varma känslor för julen. Hennes mamma förklarade redan när Rachel var barn att de inte firade jul, och där var diskussionen slut. Julkontoret och alla böckerna är alltså en hemlighet som endast bästa vännen vet om. 

När Rachels förlag ber henne skriva en Chanukka-roman så känner hon sig
tveksam, men försöker ändå ta sig an projektet.  För att få inspiration bestämmer hon sig för att skaffa en biljett till Matzahbalen som ska gå av stapeln på Chanukkas åttonde dag. Problemet är att balen arrangeras av Jacob, hennes första kärlek och numera fiende nummer ett, och biljetterna är dessutom slut. 

Även om man redan från början förstår att Rachel och Jacob kommer finna kärleken i varandra, till slut, så är det en rätt så underhållande väg dit. Som jag tidigare skrev så finns både humoristiska och allvarliga inslag. Ibland blev jag lite irriterad på hur de kunde missförstå varandra så fullständigt, om och om igen, men totalt sett gillade jag ändå boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar