tisdag 26 december 2023

Om Niklas Strömstedt

Foto: adlibris.com/se
Veckan innan jul lyssnade jag på Niklas Strömstedts självbiografi Om Niklas Strömstedt. Det är han själv som läser och ibland sjunger han också. Jag kommer fortfarande ihåg när jag som barn fick hans skiva "Om" på kasettband. Jag gillade honom då och jag gillar honom idag också, fast nu lika mycket för hans tv-progam med frun Jenny, där de besöker andra par och pratar om relationer och livet. 

Trots att jag gillar Niklas så är jag inte helt såld på denna bok. Jag tyckte att det var trevligt att lyssna på honom men jag berördes inte så starkt av bokens innehåll. Kanske beror det på att det är mer fokus på musiken och karriären, än relationer och livet i övrigt. Jag tyckte det var intressantast att höra om hans privatliv; barndomen och relationerna. Att hans mamma var väninna till Astrid Lindgren och systern blev inspiration till Ronja Rövardotter tyckte jag var intressant. Likaså att Ingmar Bergman inspirerades av föräldrarnas äktenskapskris när han gjorde "Scener i ett äktenskap". 

Som sagt så var det en trevlig lyssning, så jag rekommenderar att just lyssna, men den berörde inte på djupet.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar