måndag 4 december 2023

Döda kvinnor förlåter inte

Foto: adlibris.com/se
I helgen lyssnade jag på Döda kvinnor förlåter inte av Katarina Wennstam. Jag tycker att detta är en väldigt bra bok. Jag längtar redan till att fortsättningen kommer, för det ska det göra om jag förstått rätt. 

Handligen utspelas i Stockholm i slutet av 1800-talet. På nyårsnatten hittar portvaktens dotter Hildur en död kvinna på gården. Mellan kvinnans ben ligger ett dött foster och man drar slutsatsen att hon dött av fosterfördrivning, som var olagligt på denna tid. Eftersom man tror att hon själv orsakat sin död så tänker man inte utreda vidare. Inte alla håller med om det beslutet. Hildur är sömmerska och på det viset träffar hon Fredrika som nyss flyttat in i huset, som sällskapsdam, hos sin farbror och hans familj. Mitt emot dem bor änkefrun Olga och hennes son, som jobbar som polis. Hildur och Fredrika börjar diskutera fallet med grannen Oscar, och efter ett tag dras även hans mor in i undersökningarna. Olgas tjänsteflicka Edith blir också betydelsefull för deras utredning. 

Detta är lite av en deckarhistoria, men framför allt en historisk kvinnoskildring. Jag drogs direkt in i handlingen och kunde inte släppa den. Jag ville hela tiden lyssna vidare för att se hur det skulle gå för de fyra, helt olika, kvinnorna. Eftersom de kommer från olika samhällsklasser hade jag svårt att se framför mig hur de skulle kunna bli vänner eller samarbetspartners i utredningen av vad som verkligen hänt den döda kvinnan. Allt det började med att Hildur och Fredrika möttes och Fredrik brydde sig inte om att hon kanske inte skulle bli vän med portvaktens dotter. Hon brydde sig inte heller om att de inte borde lägga sig i vad som hänt utan diskuterade friskt med polisen Oscar efter att Hildur presenterat dem. Hur änkefrun skulle hamna i detta var först svårt att förstå, men hon visade sig vara mer progressiv än man först trott och hennes kontakter i samhället blev ovärderliga. Edith var väl aldrig riktigt en del av deras "brotsbekämpningsklubb", men hon bidrog med värdefull information och blev till slut ändå en del av gruppen.

Jag rekommenderar boken till alla som är intresserade av kvinnohistoria och gillar lite spänning.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar