onsdag 21 juni 2023

Små stora saker

Foto: adlibris.com/se
Jag har inte läst något av Jodi Picoult förut, men jag har sett en filmatisering på en av hennes andra böcker. Nu valde jag Små stora saker till bokcirkeln. Den hade fått bra kritik och det stod att den skulle bli film med Viola Davis och Julia Roberts. Det tyckte jag lät lovande. Både boken och infon om den kommande filmen kom för några år sedan. Jag kunde inte hitta någon ny info om hur planerna med filmen fortskrider. 

Boken huvudperson heter Ruth. Hon är en svart barnmorska med 20 års erfarenhet. När ett vit makt-par förbjuder henne att röra deras nyfödda son, så skriver chefen en post-it-lapp om det, i journalen, och folk tänker nog att detta inte behöver bli en så stor grej. Det blir istället en enormt stor grej. Bebisen dör och Ruth anklagas för mord.

Läsaren får följa Ruth, hennes advokat Kennedy och bebisens far Turk. De turas om att vara berättare och ger sin synvinkel på det som händer. Turk och hans fru Brit framstår först som genomonda och hemska människor. Jag vill inte få förståelse för dem. Jag vill inte att det ska finnas förmildrande eller förklarande omständigheter. Mot min vilja nyanserar Turks berättelse min syn på honom. Genom Ruths och Kennedys ögon förklaras och exemplifieras rasismen, även den som finns lite till mans och bland vanligt folk, som tycker att de är bra människor. Tillhör man inte en minoritet i samhället och har man inte upplevt diskriminering så kan man inte fullt ut förstå hur det är att leva med det varje dag och stund. Det är nog den lärdom jag tar med mig... Även om jag tycker att jag är medkännande, inkluderande och tror på alla människors lika värde så kan jag inte fullt ut veta hur det är att leva som t.ex. svart, i ett vitt samhälle. 

Jag tycker att detta är en bra bok. Innehållet är viktigt, gripande, upprörande och engagerande. Slutet blev dock inte riktigt som jag tänkt mig. Det blev lite för bra. Jag hade inte förväntat mig ett så försonande och hoppfullt slut på denna historia. Vet inte om jag riktigt tycker att det är trovärdigt. Jag önskar det, men vet inte om jag tror på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar