tisdag 6 juni 2023

Ett oväntat val

Foto: adlibris.com/se
Det var ett tag sedan jag läste Marian Keyes böcker om systrarna Walsh, och då var det en bok om varje syster. Nu har det kommit en fortsättning, när vi får träffa Rachel igen. Hon är näst äldst i syskonskaran, om jag minns rätt... men det framgår inte, och är heller inte relevant, i denna bok. 

Den förra boken om Rachel handlade om när hon hamnade på behandlingshem p.g.a. sitt drogberoende. Nu har det gått 20-25 år sedan dess och Rachel jobbar som terapeut på just det behandlingshemmet som hon själv var på. Hon är bra på sitt jobba, bor i ett radhus med sin hund och har en ny pojkvän. Allt ställs på ända när hon möter sin ex-man igen. Luke är hennes stora kärlek och även om hon har gått vidare är det inte riktigt så att hon helt kommit över honom. När hon blir inbjuden till hans mammas begravning rörs mycket gammalt och begravt upp i henne. Det visar sig också att inte heller Luke är över det förgångna, även om det först verkar så. 

Jag gillar boken, men jag inser att jag glömt mycket från de tidigare böckerna och även om alla systrarna och deras familjer dyker upp så har jag inte så starka minnen av dem. Jag tror att jag hade tyckt ännu mer om boken om jag kommit ihåg alla karaktärerna bättre och då kunnat få känslan av att återse gamla bekanta. Nu är det mer en känsla av att träffa folk som man nästan helt glömt, fast man vet att man träffat dem förut. Gillar man Marian Keyes böcker gillar man även denna. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar