lördag 10 december 2022

Mannen som sökte sin skugga

Foto: adlibris.com/se
Många på Storytel hade gett David Lagercrantz andra bok i Millennium-serien dåligt betyg. Några tyckte tvärt om, men majoriteten av de recensioner som jag såg var dåliga. Trots det drogs jag direkt in i handlingen. 

När boken börjar sitter Lisbeth i fängelse, (i två månader), för sin inblandning  i mordhistorien där den autistiske August var vittne, (i förra boken). I fängelset kommer hon i kontakt med ett annat fall som upprör henne djupt och hon bestämmer sig för att hjälpa Farah, trots att hon då blir fiende till den farliga Benito. 

Lisbeth forskar också vidare i sitt förflutna och det får både henne och Mikael Blomkvist att börja gräva i en historia om forskning som bedrevs på tvillingar. Lisbeth och hennes tvillingsyster Camilla undkom experimentet, men andra gjorde det inte. Man får alltså även följa ett tvillingpar som blev skilda som barn och växte upp i två helt olika fosterfamiljer. Till en början vet vi bara om den ena tvillingen, men efter en stund förstår jag hur det ligger till och jag kan även räkna ut en del av det som sedan händer. 

Denna bok var spännande, men inte så överraskande. Det är Stefan Sauk som läser och jag kan inte säga att jag är helt nöjd med hans prestation. Det går bra så länge han berättar och läser männnens repliker, men så fort det är en kvinna som talar så blir det problem. Han förställer rösten och låter bara fånig. Det är helt klart ett minus. Nu ska jag lyssna på den sjätte boken i serien, David Lagercrantz sista. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar