söndag 4 december 2022

Jul i rampljus

Foto: adlibris.com/se
De senaste vintrarna har jag lyssnat på Amanda Hellbergs tidigare böcker i Ulltunasviten. Nu har jag lyssnat på den tredje boken, Jul i rampljus. Karaktärerna från de tidigare böckerna skymtar förbi även om de är äldre nu. Sonen till huvudrollen i förra boken är vuxen nu och vän med denna boks huvudroller.

Året är 1902 och Harriet är en fantastisk sångerska i det lilla teatersällskapet i Ulltuna. Som föräldralös fjortonåring fick hon sin plats i gruppen och träffade den 16-årige pianisten Isak. De blev bästa vänner och Harriet blev ett stort stöd och hjälp för Isak, som är blind. Nu som unga vuxna är det givet för både läsaren och alla runt dem att de är som gjorda för varandra. Deras artisteri är aldrig så bra som när de är tillsammans. Problemet är att det lilla teatersällskapet har svårt att få ekonomin att gå ihop. Av en tillfällighet får de reda på att den mäktige teaterdirektören Josef Ståhl ska ha auditions i Göteborg för att hitta den som ska få spela isprinsessan i hans nya uppsättning. Harriet och Isak beger sig till Göteborg och med hjälp av Anton, som jobbar med scenografin på teatern, lyckas Harriet säkra huvudrollen. 

Sedan blir nog inget som Harriet tänkt sig riktigt. Josef vill ha mer av henne än hon vill ge. Hon blir osäker på Isaks känslor, när hon äntligen kommit underfund med sina egna. Vill hon ens bli en stor kändis? 

Trevlig bok som utspelas i jultid. Lite trivialt är det stundtals och i kärleksscenerna finns något lite onaturligt som får mig att känna mig... jag vet inte riktigt, men kanske obekväm. Jag kan inte komma ihåg att jag tänkte så i de tidigare böckerna, men nu tyckte jag att sexscenerna kändes onödiga och inte bidrog till handlingen på ett naturligt sätt. Trots det en trevlig bok, med mysig julkänsla.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar