söndag 1 september 2024

Erotic storie for Punjabi widows

Foto: adlibris.com/se
Erotic stories for Punjabi widows av Balli Kaur Jaswal har legat i min bokhylla på Storytel länge. Varför jag just nu tog och lyssna på just den kan jag inte förklara, men det finns något tillfredsställande med att ta en bok som låg så långt bak i bokhyllan. Kanske blev jag en gång intresserad av den för att Reese Witherspoon valt den till sin bokklubb. 

Nikki bor i London men har indiskt ursprung. Hennes pappa har nyss dött och hon funderar på om han dog missnöjd med henne. Hon har nämligen hoppat av studierna, tagit ett jobb på en pub och flyttat hemifrån. Inget av detta var något som hennes föräldrar var glada för. För att tjäna lite extra pengar och ägna sig åt något som hon tycker verkar roligt tar hon ett extrajobb på det indiska kulturcentret och ska leda en kurs i kreativt skrivande. Det visar sig dock ganska snart att de flesta av kursdeltagarna är änkor som dessutom är analfabeter. Hon skulle behöva börja med att lära dem alfabetet. När en av änkorna hittar en bok med erotiska berättelse och läser ur den för de andra så börjar kreativiteten släppas lös. Änkorna som först verkade så konservativa och pryda börjar hitta på sina egna erotiska berättelser. Till slut har de gemensamt skapat en hel samling och fler vill vara med på kursen. Ju fler som vill vara med desto svårare blir det att hålla allt hemligt, för deras samhälles självutnämnda moralpoliser. När Nikki dessutom börjar forska i ett mystiskt dödsfall blir det riktigt komplicerat.

Jag tyckte att det var en rätt så underhållande bok. Det som var svårt för mig var alla indiska namn. Jag hade svårt att komma ihåg dem och hålla ordning på kursdeltagarnas namn och vem som var vem. Dödsfallet som Nikki forskar i gav allvar och tyngd till boken. Änkornas erotiska berättelse gav lättsamhet. Man fick nämligen läsa en del av deras historier, fast det tillförde inte direkt något till handlingen.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar