tisdag 3 september 2024

1979: Ingrid och Johanna - ett familjedrama

Foto: adlibris.com/se
Helena von Sweigbergk har nu släppt 1979: Ingrid och Johanna - ett familjedrama, andra boken i serien om Ingrid och hennes familj. I förra boken träffade hon Georg och gifte sig med honom. De fick tillsammans dottern Johanna och lämnade Stockholm när Georg fick jobb i Malmö. Det höll inte och efter skilsmässan flyttade Ingrid tillbaka till Stockholm med barnen Tom och Johanna. 

Johanna tar snart studenten och Ingrid träffar en ny kärlek i den yngre lärarkollegan Torkel. Ingrid kan inte stå emot Torkels dragningskraft och snart har hon bett honom flytta in. Torkler har 70-talsidéer om frihet öppenhet. Det rimmar dåligt med hur den lilla familjen har levt sina liv. Tom och Johanna förstår inte vad deras mamma har med Torkel att göra. Att han dessutom vill "befria" och "öppna upp" även dem känns inte bra. Han anser att de saknar manliga förebilder i sina liv och att det är därför de har svårt med relationer. Han säger till Ingrid att han vill laga hennes trasighet, även fast hon inte ser sig som trasig. 

Torkel gör mig upprörd på så många sätt. Jag stör mig på vad han gör med Ingrid och att hon låter honom förändra henne och får henne att känna sig otillräcklig. Det är hemskt att upptäcka att man låtit sig falla för smicker och uppmärksamhet för att sedan bli ifrågasatt och dömd att inte duga som man är. Ännu värre är vad Torkel gör mot Johanna och att hon inte vågar berätta om det för någon. Jag blev så irriterad att jag inte kunde sluta lyssna, utan plöjde igenom boken på två dagar. Jag ville komma till slutet och såg fram mot någon sorts tillfredställelse när Torkel förhoppningsvis skulle köras på porten. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar