söndag 25 augusti 2024

Kärlekens idioter

Foto: adlibris.com/se
Jag har sagt det förut och det är fortfarande lika sant. Jag älskar att lyssna på när Emma Hamberg läser sina böcker. Den senaste, som kom ut förra veckan, heter Kärlekens idioter.

Denna bok utspelar sig i Lilla Bävan. Där bor Simona med sin son Albin. Hon driver sågverket som hon ärvde av sin far. Hon är fortfarande lite bitter för att Albins pappa lämnade dem för en annan kvinna. Albin tar snart studenten och vet inte om han kan lämna sin mamma för att skaffa sig ett eget liv. I närheten bor Gertrud, som jobbat som bibliotekarie, men nu lever ett ensamt liv med hämtmat och ytters lite kontakt med omgivningen, (om man inte räknar med kastanjeträdet i henne trädgård). Hon sköter det närbelägna slottet och hyr ut sjöstugan. I sjöstugan flyttar JP in efter att han sålt sin fars antikvariat. Problemet är att de 30 000 böcker som han skänkte till Myrorna innan han lämnade Stockholm lämnas av utanför sjöstugan efter att Myrorna tackat nej till dem. 

När Gertruds kastanjeträd en dag försvinner så får dessa människor kontakt och deras liv kommer förändras för alltid. Jag förstår aldrig riktigt hur trädet kunde försvinna men just den händelsen är tydligen baserad på en verklig händelse. Det pratas mycket om litteratur i denna bok, litteratur och även en del mat. Det är trevligt tycker jag. Emmas böcker är alltid underhållande och roliga samtidigt som de har allvar i sig. Det är dråpligt, rörande, livsbejakande och hoppfullt. Nu är jag tillbaka i läget att jag läst eller lyssnat på alla hennes böcker, vilket känns lite tråkigt. Får se fram mot att hon kommer ut med något nytt om ett år eller två. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar