fredag 16 augusti 2024

Med bergens andetag

Foto: adlibris.com/se
I somras funderade jag på vad jag skulle välja för bok till bokcirkeln. Jag övervägde flera alternativ men efter att jag lyssnat på ett författarsamtal med Therese Widenfjord och diskuterat med en bokälskande kollega så valde jag Med bergens andetag. Jag fastnade rätt så direkt och lyssnade på boken på fyra dagar, (trots att det var under uppstartsvecka på jobbet). 

Boken har två huvudpersoner. Den första vi möter är Ellie. I första kapitlet är det 1976 (om jag kommer ihåg rätt), men sedan hoppar handling fram till 2014. Då handlar det även om fotografen Nick. 

Nick har lämnat de fattiga bergstrakterna i Appalacherna där han växte upp för New York. Nu får han ett samtal från sin fasters man som berättar att hans pappa ligger för döden. Han återvänder då, för första gången på 15 år. Man förstår att något speciellt hände då, för 15 år sedan. Något som gjorde familjen arg och besviken på Nick. De blir alltså inte så glada när han dyker upp. 

Ellie är nu en kvinna i 60-årsåldern som förlorar sitt hem, och inte har förmågan eller möjligheten att reda upp sin situation. Till slut korsas Nicks och Ellies vägar och jag hoppas så att de båda kan finna  frid och försoning till slut.

Mycket i denna bok är tragiskt, så mycket elände, fattigdom och utsatthet. Någon på Storytel gjorde en jämförelse mellan denna bok och Där kräftorna sjunger. I första kapitel så tänkte jag att jag förstod varför. Det finns likheter mellan Ellies och Kyas liv, (men också stora skillnader). Även om USA för många är "the land of dreams" så är det också många som inte uppnår drömmen. I denna bok skildras en verklighet som inte så ofta visas i glassiga Hollywoodproduktioner och feelgoodromaner. Författaren talade själv, i författarsamtalet som jag hörde, om hur det finns både stor rikedom och fattigdom i USA. Hur man kan bli hur rik som helst men också vara hur fattig som helst, och att detta finns alldeles bredvid varandra i samhället. Det är nog till och med svårt för oss som bor i Sverige att föreställa sig konsekvenserna för människor i ett samhälle som saknar de skyddsnät som vi har här. Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag gillade boken och är nöjd med att jag valde den till bokcirkeln.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar