söndag 10 mars 2024

Pages & Co. : Tilly and the bookwanderers

Foto: adlibris.com/se
Förra året fick min yngsta systerdotter Anna James två första böcker om Tilly i födelsedagspresent. Nu läser hon dem och jag valde att lyssna på den första boken (på engelska): Pages & Co. : Tilly and the bookwanderers. 

11-åriga Tilly bor i London, med sin mormor och morfar, ovanför deras bokhandel. Hon vet inte vem henens pappa är och henens mamma försvann när hon var liten, så henne kommer hon inte ihåg. En dag i bokhandeln möter Tilly Anne från Grönkulla. Senare dyker också Alice (från Underlandet) upp. Hon råkar se sin mormor prata med Elizabeth Bennet och hennes morfar får besök av Sherlock Holmes. När Anne tar med henne och kompisen Oscar till Avonlea måste hennes morföräldrar berätta sanningen. De är bokvandrare. På British Library finns ett "underbibliotek" som håller ordning på Storbritanniens bokvandrare och där har Tillys morfar varit chef. Nu får Tilly också veta vem hennes pappa är och varför hennes mammas handlingar fick hennes morfar att sluta på sitt jobb. Jag som läsare förstår också var Tilly kommer att hitta sin mamma. 

Kul med en bok med så många litterära kopplingar. Den påminner på vissa sätt om en annan bokserie som jag läste för flera år sedan. Där en flicka också förlorat sin mamma, och karaktärer kunde läsas ut från böcker och huvudpersonerna kunde komma in i böcker. Undrar om den varit inspiration till denna författare... Jag tycker detta var en trevlig bok, och det är roligt att min systerdotter gillar den. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar