måndag 11 mars 2024

Fourth wing

Foto: adlibris.com/se
I onsdags fick jag ett tips om att läsa Fourth Wing av Rebecca Yarros, för personen som tipsade mig ville ha någon att diskutera den med. Jag hade precis lyssnat färdigt på min förra bok och började följaktligen redan på torsdag morgon. Jag hann bara med ett kapitel på morgonen, men var redan då fast. Jag ville fortsätta lyssna. Trots att boken var drygt 20 timmar så hade jag lyssnat färdigt strax innan lördag kväll. Detta betyder inte att detta är fantastisk, nyskapande och  speciell litteratur, men jag drogs in i berättelsen och kunde inte släppa taget och denna fantasyhistoria. 

Violet är tjugo år och har hela livet haft planen att följa i sin fars fotspår och bli skrivare. Hennes äldre bror och syster följde i moderns fotspår och och blev drakryttare. När fadern dött bestämmer Violets mor att även hon ska bli drakryttare. Hon har endast kunnat förbereda sig i sex månader. Hon är kortare och svagare än alla andra kadetter. Trots det överlever hon det första provet. Hennes syster har varnat henne för Xaden, en tredjeårselev som är son till den rebelledare som deras mor fick avrättad. Om han får reda på vem Violet är tror systern att han kommer försöka döda henne, som hämnd för sin far. Redan första dagen ser Violet en man som är det vackraste och sexigaste hon någonsin sett. Man behöver inte vara ett geni för att direkt förstå att detta är Xaden. Att Violet sedan lyckas bli vald av den mäktigaste draken känns inte heller överraskande. Det politiska spelet och vad som egentligen låg bakom rebellernas kamp blir däremot överraskningar som jag inte hade räknat ut i förväg. 

Det är många namn att hålla reda på och en del av dem är rätt så konstiga. Jag började lyssna på engelska och övervägde ett tag att gå över till svenska. Jag provade till och med ett kapitel på svenska, men det blev inte lättare för det, snarare tvärtom då de då uttalade en del namn på annat sätt. Det är väl nackdelen med att lyssna, att man inte kan gå tillbaka och kolla vem en viss person är. När jag läste lite om boken kunde jag också konstatera att en del namn stavades helt annorlunda mot vad jag trott efter att endast hört dem. 

Jag gillade verkligen den här boken och jag har redan börjat lyssna på fortsättningen och det är inte utan att det kommer kännas lite plågsamt att sedan vara tvungen att vänta på att en fortsättning ska komma ut. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar