lördag 18 mars 2023

Detaljerna

Foto: adlibris.com/se
Tidigare i veckan lyssnade jag på Detaljerna av Ia Genberg. Boken vann Augustpriset förra året, men den lämnade mig rätt så likgiltig.

Detta är en kort bok, med endast fyra kapitel. I varje kapitel berättar berättaren om en person från sitt liv. Det man får reda på om berättaren är hur hon beter sig mot och tillsammans med personerna hon berättar om, vad hon tänker om den personen hur hennes liv var just när den personen var en del av hennes liv. Däremot får man aldrig reda på vad hon heter eller hur gammal hon är när hon berättar detta. Jag tror ändå, (utifrån de ledtrådar om det som jag snappar upp) att det är en kvinna i 50-årsåldern som berättar. Hon berättar inte kronologisk. Först berättar hon om en kvinna som hon hade en förhållande med. Sedan om en tjej som hon var kompis med i 20-årsåldern tror jag, före hon mötte kvinna i första kapitlet. Efter det berättar hon om en man som hade en roman med. Detta måste ha varit efter kvinnan i början. Sista kapitlet berättar om en kvinna, som visar sig vara hennes mamma. 

Berättarstilen är alltså episodisk och icke linjär. Detta borde ju inte vara ett problem i sig. Kanske är det den relativt anonyma berättaren som gör att jag inte känner mig engagerad. Kanske behöver jag veta mer om den karaktär som ger mig berättelsen. Det är inte så att jag upplever henne opålitlig. Det är nog bara det att jag inte riktigt upplever att jag känner henne. Jag känner henne bara indirekt... och det är inte tillräckligt för mig.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar