söndag 19 mars 2023

Som ett eko

Foto: adlibris.com/se
Som ett eko är Diana Gabaldons sjunde bok i Outlander-serien om Claire och Jamie. Jag har läst och lyssnat om vartannat på denna drygt 1000 sidor långa bok under de senaste tre veckorna. Jag gjorde en liten paus för att ta boken till bokcirkeln. Jag läser dessa böcker så att jag ska ligga före tv-serien, där den sjunde säsongen kommer senare i år. Kände att det var lika bra att tag i det.

Omdömet om denna bok lite som mitt minne av den förra boken. I början är det rätt så segt. Flera hundra sidor där det inte händer så mycket. Man hade lätt kunnat göra det kortare. Sedan så blir det väldigt dramatiskt på de sista par hundra sidorna ungefär. Varför gör man så? Kan man inte sprida ut dramatiken lite, och dra ner på delarna där inget viktigt händer?

De tråkigaste delarna i denna bok handlar framför allt om olika slag i kriget mellan England och ett Amerika som vill bli fritt. Jamies son, som inte vet om sin härkomst då ingen berättat om den för honom, känns som en lite blek huvudperson i sina delar, och hans delar är för många enligt mig. Kanske kan mitt engagemang i honom växa med tiden, men just nu hade jag hellre läst mer om Brianna och Roger. Deras delar är för få och lämnar mig med många frågor. Claire är naturligtvis oftast huvudpersonen, men jag hade gärna läst mer om Fergus och Marsala också. Även unge Ian har en intressant storyline, som jag gärna spenderat mer tid med. 

Sammanfattningsvis så gillar jag det på det stora hela eftersom jag känner och tycker om dessa karaktärer. Ska man se boken som en enskild berättelse så står det jag tidigare påpekat fast. Tråkigt i början och dramatiskt i slutet. Allt slutade med flera cliffhangers som gjorde att jag nästan hade lust att ta tag i nästa tegelsten.... men det får vänta.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar