torsdag 23 maj 2024

Sand

Foto: eduna.se
När jag vaktat prov eller haft tyst läsning med eleverna har jag läst Sand av Petter Lidbeck. Jag hade inga direkta förväntningar på boken när jag började. Det råkade bara vara så att boken stod i ett klassrum där jag vaktade ett prov åt en kollega. Jag började läsa och insåg snabbt att detta var ju ändå rätt så bra.

Amad ska på prao och har blivit tilldelad en plats på ett företag. När han kommer dit får han reda på att de jobbar med sand. Han blir inte så impad och kan inte alls föreställa sig att hans tid där kommer ändra riktningen på hans liv. Stax efter att han börjat får företaget inbrott och alla deras datorer, med deras forskning, blir stulna. Det blir ett stor problem då de ska åka till Lissabon för att presentera sin forskning på en mässa. Amad får följa med dem dit. Företaget består av tre personer, men en ligger på sjukhus då han skadades i inbrottet. En tar med sin tonårsdotter på resan, så Amad träffar Saga på resan till Portugal. Han tror inte att de hade kunnat bli vänner i något annat sammanhang och han har till att börja med svårt att öppna sig och släppa in henne. Tiden på företaget och med Saga ger Amad nya drömmar och förhoppningar inför framtiden. I början upplevs han som en person i riskzon för att hamna på fel sida om lagen, men han är inte så illa ute att inte en knuff i rätt tid kan få honom på rätt spår. 

Jag tyckte som sagt att boken var rätt så bra. Den var lättläst och jag kan se att den kan passa på högstadiet om man vill ha något med bra innehåll, men som ändå inte är svårläst.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar