söndag 11 februari 2024

Sekten: Ett reportage om Knutby Filadelfia

Foto: adlibris.com/se
Anna Lindman är journalist och har undersökt vad som hänt i Knutby Filadelfia både för tv och sin bok Sekten: Ett reportage om Knutby Filadelfia. I Uppdrag gransknings program om vad som hände så var det hon som intervjuade de före detta medlemmarna. Jag är övertygad om att det arbetet ligger till grund för boken också. Hon verkar verkligen ha följt dessa människor. I denna bok berättar hon också lite generellt om sekter och sina egna erfarenheter av en destruktiv relation. Allt för att visa att det som hände i Knutby inte är helt unikt. Det kan hända på andra platser, i andra sammanhang, och det liknar också förhållanden med olika typer av misshandel. 

Jag har läst, sett dokumentärer och hört poddar om det som hände I Knutby. Det var alltså inte direkt något nytt vad gäller det som framkom i denna bok. Däremot så var det intressant med förklaringarna om vad som händer i människor som hamnar i en sekt och de mekanismer som sätts igång i sådana sammanhang. Det känns både läskigt och bra att nästan vem som helst kan hamna i en liknande situation. Läskigt för att man inte går säker men bra för att det inte är en särskild sorts svaga människor som är lätta offer. Många av oss skulle kunna bli ett offer. 

Kanske har jag en särskild fascination för Knutby eftersom de kommer från samma samfund som jag tillhör, och jag kommer ihåg att man hörde talas om dem redan som barn. Att jag också är bekant med människor som har släktingar som var med bidrar nog också. Det känns långt bort och nära på samma gång... Fast kanske mest långt borta nu. Närmre när det var mer aktuellt... Trots allt en intressant bok om är inpressad av hur sekter i allmänhet uppstår, men särskilt Knutby.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar