fredag 17 november 2023

En helt vanlig familj

Foto: adlibris.com/se
Jag såg reklam för en svensk serie som skulle komma på Netflix. När jag såg den tyckte jag att det på något sätt verkade bekant. Mycket riktigt så var det så... I min bokhylla på Storytel låg En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson. Den hade legat där ett tag, men nu kändes det lägligt att lyssna på den. Man kan ju inte se en serie och sedan läsa boken. Det måste bli boken först.

Boken börjar med att 19-åriga Stella blir anklagad för mord och häktad. Denna nyhet slår ner i hennes föräldrars liv som en bomb. Hur ska de hantera detta? Vad är de beredda att göra för att hjälpa sin dotter tillbaka till friheten?

Jag gillar den här bokens upplägg. Först delen är faderns. Stellas pappa Adam är präst. Kan en präst, med oklanderligt rykte, vara beredd att ljuga i rätten? Andra delen är dotterns. Vi får vara med Stella i häktet, där hon tänker tillbaka på vad som hände innan mordkvällen. Sista delen är moderns. Ulrika är advokat och ser till att Stella får en bra försvarare. Fast hon är beredd att göra mer än så för sin dotter. 

När man lyssnar har varje del sin egen uppläsare. Det tycker jag är ett genialiskt drag. Det hade varit så mycket sämre om samma person hade läst hela boken. Medan jag lyssnade hade jag mina tvivel om vad som hänt. Jag formade teorier om hur det skulle kunnat gått till. Sedan framkom mer information och mina teorier fick skrotas. Gillar man familje- och rättegångsdraman så kan detta vara en bok att läsa, eller allra helst lyssna på.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar