torsdag 19 oktober 2023

Från och med nu

Foto: adlibris.com/se
Jag kunde inte bestämma mig för vad som skulle bli min nästa bok, så då blev det denna lilla bok av Martina Haag; Från och med nu. Den var bara drygt 4 timmar, vilket är en liten bok.

Malin och Tanja möts på en nyårsfest. Malin är änka och Tanja är skild. Båda har passerat 50 och undrar när man egentligen ska göra allt det där som man tänkt att man vill. De blir vänner och och gör en bucket list tillsammans. Efter ett besök hos en spådam bestämmer de att de har ett år på sig att göra alla saker på listan. För vem vet hur livet kan ha förändrats om ett år...?

Tanja är skådespelerska och har pengar att lägga på detta projet. Malin har inte de ekonomiska möjligheterna, förrän hennes pappa, som hon haft högst sporadisk kontakt med sedan han övergav familjen, dör och testamenterar henne en hel del pengar. Trots att de nu båda har råd så inser de att deras planer har varit rätt så högtflygande. De bestämmer sig för att begränsa sig till Europa. På flygplatsen för att ta ett plan till Paris förändras läget igen. Tanja faller till golvet och förs i ilfart till akuten. En åder har brustit i henne huvud och hon uppmanar Malin att åka själv. Motvilligt gör Malin det. Hon fotar och filmar hur hon allt eftersom betar av deras lista. Hemifrån hejar Tanja på. Att Malin faktiskt gör alla galna saker är för att hon fått för sig att Tanja kommer dö om hon inte genomför planen. 

Detta är en roligt liten bok. Mycket underhållande, men med djup i botten. Slutet känner jag mig lite kluven till. På ett sätt överraskande och på ett annat inte alls. Känns på ett sätt också som ett "lätt" sätt att snabbt avsluta allt. Hmm, kan inte bestämma mig för hur mycket jag gillar det. Fast boken i helhet gillade jag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar