torsdag 27 juli 2023

Janusstenen

Foto: bokus.com
Elly Griffiths andra bok om arkeologen Ruth Galloway heter Janusstenen. Janus är en gud i den romerska mytologin. Han har hand om dörrar och övergångar. Vid ett bygge i Norfolk hittas ett litet skelett under en dörr, när det gamla huset rivs. Ruth kallas in som expert. Vid en utgrävning i närheten hittas också skelett och Ruth blir inblandad även där. Polisen Harry Nelson kopplas också in och de funderar på om det finns något samband mellan de två platserna. 

Jag lyssnade på denna bok på ett par dagar. Jag inser nu att jag redan glömt detaljerna. Däremot så vet jag att jag gillar denna serie. Det som är störande är dock Ruths funderingar om sin vikt. Att hon beskrivs som tjock tycker jag är störande, eftersom det i första bokens stod att hon vägde 80 kg. Jag funderar på om hon verkligen kan vara tjock då. Överviktigt ja, men tjock? I denna bok är hon dock gravid så hon tycker att det är skönt att inte behöva bry sig lika mycket om vad hon äter. Problemet är att barnets far är polisen Nelson, och han är redfan gift och har två tonårsdöttrar. En desperat natt resulterade dock i en graviditet och den 40-åriga Ruth tänker behålla barnet. Jag funderar på hur detta ska utveckla sig. Jag är övertygad om att de tycker om varandra, men kommer det någonsin att bli de två? Eftersom det är många böcker i serien så kan mycket hända. Jag kommer fortsätta lyssna. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar