måndag 24 juli 2023

Flickan under jorden

Foto: bokus.com
Jag följer några personer på Instagram som lägger ut mycket om böcker. På ett av dessa konton fick jag tipset om Elly Griffiths serie om Ruth Galloway. Att den person som säger sig inte vara så förtjust i deckare gillade denna serie gjorde att jag tänkte att den kunde passa även mig. Den första boken i serien heter Flickan under jorden. 

Ruth bor i en stuga vid sandängarna vid Norfolks kust. När ett människoskelett hittas där vänder sig polisen Harry Nelson till Ruth. Hon är arkeolog och expert på ben. Han hoppas att det de hittat är flickan Lucy som försvann för 10 år sedan. Ruth kan dock upplysa honom om att skelettet är mer än tusen år gammalt. En flicka till försvinner och Nelson får än en gång brev från någon som kan vara kidnapparen. Han ber Ruth om hjälp att tolka breven och hon dras in i utredningen. 

Det är en spännande bok. Jag lyssnade på den över en helg, och har idag börjat på nästa bok. Det som störde mig var något som hon på Instagram påpekat, så jag var förberedd. Ruth tänker rätt så mycket på att hon är tjock. Hon väger 80 kg men beskrivs som tjock. Hur kort är hon? Hon måste vara rätt så kort för att vara tjock vid 80 kg. Att hon funderar på om bilbältet ska räcka till för henne verkar bara stört. Eftersom jag var förberedd på detta, och tydligen ska det ge sig några böcker in i serien, så gillade jag läget och gick vidare, även om det var störande. Det var intressant med en arkeolog och en hel del historia. Får se hur många böcker jag plöjer innan jag pausar för något annat...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar