onsdag 9 augusti 2023

Känslan av död

Foto: bokus.com
På två dagar lyssnade jag på Elly Griffiths fjärde bok om arkeologen Ruth Galloway; Känslan av död. Eftersom jag hittills har lyssnat på dessa böcker rätt så snabbt så inser jag också att jag snabbt glömmer vad som hänt i dem. Dvs. jag glömmer detaljerna om fallen som löses i varje bok. Personerna som det handlar om, och som återkommer i bok efter bok, kommer jag ihåg. 

I denna bok ska en medeltida kista öppnas på Smiths museum. Man tror att den innehållet kvarlevorna av en känd biskop. Ruth kommer för att delta i egenskap av benexpert. När hon kommer in i museet så hittar hon intendent död, bredvid kistan.  Museets ägare har också en samling skelett från aboriginer, i sin privata samling. Hans farfar har tagit dem med till England och trots påtryckningar från grupper inom den australienska urbefolkningen så vill han inte återlämna benen. Polisen Harry Nelson jobbar också med en knarkhärva. Det trodde jag bara var en sidostory, men det visar sig finnas kopplingar mellan allt. 

Även om flera karaktärer är rätt så stereotypa och enkelspåriga så underhålls jag av dessa böcker. Jag gillar Ruth och jag vill veta hur hennes liv utvecklas. Jag kommer fortsätta att lyssna på fler böcker. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar