söndag 29 januari 2023

Samtal från en ängel

Foto: adlibris.com/se
Guillaume Musso är inte en författare som jag tidigare hört talas om. Han är fransman och förnamnet kan jag inte alls uttala. Faktumet att jag inte kan franska var kanske en fördel när jag lyssnade på denna bok. Någon annan påpekade att uppläsaren inte uttalade alla namn rätt, men det kunde inte jag sitta och störa mig på för jag vet ju inte hur de ska uttalas. Jag tyckte att detta var en väldigt spännande bok. 

Allt börjar som en romantiks komedi. En man och en kvinna krockar, på en flygplats i New York. De tappar sina saker och inser först när de är hemma att de råkat byta mobiltelefoner med varandra. Jonathan, som driver en restaurang i San Fransisco, kontaktar Madeleine, som driver blomsteraffär i Paris. De kommer naturligtvis överens om att att de ska skicka tillbaka telefonerna. Poststrejk i Paris försvårar allt och de hinner börja rota runt i den andres telefon. Ingen av dem är riktigt den person som de först verkade vara och snart är de båda indragna i att lösa brott och mysterier, efter ett tag tillsammans. Det som började som en romantisk komedi övergår alltså till någon sort kriminalare eller thriller. Några scener är lite klyschiga och jag kunde riktigt se dem framför mig, som på film, men jag köpte det för att jag verkligen ville veta hur det skulle gå. 

Som sagt, jag tyckte det var en väldigt spännande bok. Jag kommer nog lyssna på fler av författarens böcker, den sjätte kommer på svenska i vår. Jag vill inte avslöja något mer, om du blir nyfiken på att läsa boken själv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar