lördag 15 augusti 2020

Girl, wash your face

Foto: adlibris.com/se
Jag kommer inte ihåg var jag hörde talas om Rachel Hollis och då lade hennes bok Girl, wash your face i min bokhylla på Storytel. Nu har jag i alla fall lyssnat på den. Jag tänkte att det var en självhjälpsbok om att bli sitt bästa jag, typ... Döm om min förvåning när jag inser att författaren är kristen och har växt upp i Pingstkyrkan, fast i Kalifornien i USA. Helt plötsligt fick hennes råd mer djup och när hon i ett kapitel återkom flera gånger till att Gud har en plan med ditt/mitt liv så kände jag mig riktigt rörd.

På svenska heter denna bok Sluta tro på alla lögner!". Det är en bra titel för varje kapitel utgår från en lögn som Rachel trott på och som många kvinnor tror på. Hon berättar episoder från sitt eget liv och förklarar vad som hjälpte henne att sluta tro på den lögnen.

Kapitlet som slog an flest strängar hos mig var det om känslan att man borde uppnått med vid den ålder man är. Hon hävdar att otroligt många kvinnor känner så, vid olika åldrar och oavsett vad de uppnått. Det var också i det kapitel som hon påpekade att Gud har en plan. Detta var det kapitlet som berörde mig mest. Jag tror dock att hennes budskap är mer att man har makten över sitt eget liv och att man ska följa sina drömmar och jobba för det man vill ha. Trots många allvarliga ämnen så är det även en humoristisk bok. Jag kommer nog att lyssna på något mer av henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar