tisdag 19 april 2016

Den oväntade resan

Foto: adlibris.com/se
När jag pluggade i Karlstad så gick jag på en konsert med bröderna Ådahl. De hade gett ut en ny skiva, Roots, som jag också köpte. Det jag visste om dem då var att de vunnit Melodifestivalen och att Frank var rösten till lejonkungen. Frank sade nästan ingenting, utan det var Simon som skötte allt mellansnack. Nu var det länge sedan jag lyssnade på cd-skivan jag köpte då, men nu när jag läst Simons självbiografi Den oväntade resan, så har jag plockat fram den igen.

Det är fascinerande att läsa om Simons liv. Han växte upp i en kristen familj, men någonstans längs vägen så tröttnade han på kyrka och religiositet. Han tyckte att det bara var tomt prat och yta. Det var inte på riktigt. Han försökte verkligen lämna Gud, men Gud ville inte lämna honom. Att läsa om allt han upplevt har fler gånger rört mig till tårar. Han har fått vara med om så mäktiga saker. Han skriver att han vill berätta om att Guds nådegåvor är till för alla kristna, att de är på riktigt och att vi kan få vara med om samma saker som apostlarna. Jag har inte sett mycket sådan i mitt liv, och det skulle verkligen vara fantastisk att få uppleva mer. Simon säger att det inte handlar om religion utan om en relation. Att Gud vill ha en relation med oss.

Vill man läsa en bok om mirakler, som händer helt vanliga människor, så ska man läsa den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar