fredag 11 april 2014

Cirkeln

Foto: cdon.se
Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren har skrivit Cirkeln, som är den första boken i Engelsforstrilogin. Jag har elever som sagt att jag bara måste läsa dessa böcker, så det var kul att berätta för dem att jag nu gör det. Jag har på en vecka lyssnat på denna första bok i serien. Det är rätt så snabbt för mig att ha lyssnat på en bok på en vecka. Så fort jag vaknat har jag stoppat hörlurarna i öronen och sedan har jag lyssnat medan jag gjort mig iordning, ätit frukost och gått till jobbet. Som ni förstår så har det alltså varit rätt så spännande.

Den här boken är något så ovanligt som en svensk fantasytrilogi. Engelsfors är ett litet brukssamhälle där inget speciellt verkar hända, men det visar sig att "hinnan" mellan vår värld och andra dimensioner och världar är extra tunn där. Handlingen börjar med ett dödsfall och sedan väcks sex 16-åriga tjejer som häxor. De har till synes inget gemensamt och deras olikheter och konflikter är en drivkraft i handlingens utveckling. De får reda på att de är utvalda att rädda världen från en ondska som hotar. Dessutom blir deras skola utpekad som en ondskans plats.

I början hade jag lite svårt att hålla ordning på alla tjejerna, vem som var vem, hur de såg ut och hur deras familjer och vänskapsrelationer såg ut. Efter ett tag satte det sig dock och det var inga problem att hänga med. Innan jag hade kommit speciellt lång blev jag rejält överraskad av en dramatisk händelse i boken. Jag hade verkligen inte tänkt mig att det ens var en möjlighet att en sådan sak skulle kunna hända. Det känns uppfriskande att bli så överraskad av en bok. Sedan tyckte jag att det malde vidare och precis när jag började tänka att det behövde hända något nytt så tog händelserna fart igen. Det hade ju varit ännu bättre om jag aldrig behövt tänka att det borde hända något nytt, men det var ju bra att det gjorde det när jag tyckte att behovet uppstod.

Även om tjejerna är häxor och har magiska krafter så finns det också en del realistiska drag i boken. De privata problem som tjejerna brottas med känns som typiska tjej- och tonårsproblem, även om karaktärerna kanske är lite stereotypt beskrivna.

Jag kommer helt klart att lyssna på de två resterande böckerna också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar