fredag 28 oktober 2011

Mossvikenfruar - Chansen

Foto: adlibris.com/se
Den senaste ljudboken jag lyssnat på är Emma Hambergs Mossvikenfruar - Chansen. Bokens titel ska vara en koppling till Jackie Collins bok Hollywoodfruar. När boken börjar så är huvudpersonen gift och bor i en villa i Mossviken, med sin man. Huvudpersonen Anki läste Hollywoodfruar när hon var yngre och reflekterar över att hennes liv i Mossviken är lång ifrån livet i Hollywood, så hon och hennes granne är väl Mossvikenfruar då...

Ankis man Peter och grannen Mats åker på fiskeresa och Anki åker med Mats fru Linda på spa. Efter det kommer det fram att männen varit otrogna med flera tjejer, både på fiskeresan och tidigare, och Anki och Linda drar till Stockholm för att börja ett nytt liv. Jag tycker att det är modigt att bara lämna hela sitt liv och flytta till en ny stad, men ibland kan man ju känna att man inte har något val. Så var det för mig när jag flyttade hit till Västerås. Jag hade aldrig varit i Västerås och kände ingen som bodde här, men jag fick ett jobb och flyttade, för jag tyckte inte att jag hade någon framtid i lilla Degerfors. Jag har aldrig tyckt att jag är speciellt modig, men andra människor har påpekat det modiga i att flytta till en helt okänd stad, så lite modig är jag väl då :) På det viset kan jag känna igen mig själv i huvudpersonen Anki. Hon tycker inte heller att hon är speciellt modig till att börja med. När hon sedan är tvungen att ta tag i sitt liv och bestämma själv hur hon vill leva så gör hon det och det går jättebra. Att komma till en punkt när man känner att man måste bryta upp och gå vidare känner jag också igen mig i, och när man väl bestämt sig så klarar man av det. Då känner man att man kanske är modigare och starkare än man först trodde.

Emma Hamberg läser själv upp sin bok på denna inspelning och det är roligt att lyssna på henne. Hon skriver på ett humoristiskt sätt, som gör det roligt att lyssna. Det är inte speciellt svårt att räkna ut hur det ska gå i boken och jag blev aldrig överraskad direkt. Trots det gillade jag boken. Det var underhållande och ett trevligt tidsfördriv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar