onsdag 5 oktober 2011

Hungerspelen

Foto: adlibris.com/se
I lördags morse började jag läsa en bok som heter Hungerspelen och är skriven av Suzanne Collins. På söndag kväll hade jag läst ut den. Den var otroligt spännande och jag ville inte lägga den ifrån mig.

Bokens handling utspelar sig någon gång i framtiden, i Nordamerika. Landet är uppdelat i distrikt som styrs av en huvudstad. För många år sedan var det uppror och för att huvudstaden ska behålla sitt järngrepp om distrikten så anordnar de Hungerspelen varje år. Hungerspelen är en tävling som direktsänds i tv. I varje distrikt lottas en kille och en tjej mellan 12 och 18 år ut för att delta. När deltagarna släpps ut på tävlingsarenan så finns inga regler mer. Tävlingen tar slut när endast en person är levande kvar.

Är detta framtidens dokusåpa? Redan nu är dokusåpor populära tv-program, så att det i framtiden kan bli så extremt som i boken tycker jag inte känns omöjligt. Fast jag hoppas ju att mänskligheten inte ska gå i den riktningen. Upplägget med direktsändningen fick mig att tänka på filmen Truman show, där Trumans liv filmas och direktsänds. Skillnad är han inte vet att han filmas och att alla andra människor är skådespelare. I Hungerspelen så vet alla precis vad det rör sig om, och de tänker på hur de kommer att framstå för tittarna. Det är viktigt att skaffa sig supportrar för då kan de få sponsorer som kan skicka gåvor och hjälp till dem.

Det är naturligtvis otroligt hemskt att ungdomar ska behöva dö i en tävling som de inte kan välja att inte vara med i. Om deras namn dras i lottdragningen så kan de inte vägra. Enda sättet att slippa vara med är om någon annan anmäler sig frivillig och tar ens plats. Det är på detta sätt som bokens huvudperson Katniss hamnar i tävlingen. När hennes lillasyster lottas fram som deltagare tar Katniss hennes plats. Jag kan förstå hennes vilja att skydda sin lillasyster. Som systrar kan man stå varandra väldigt nära och då vill man ju göra allt för att skydda den andra. Samtidigt är det ju svårt att veta om man skulle offra sitt liv, men jag vill tro att jag skulle göra det för min syster.

Det samhällssystem som råder i Panem (som landet kallas) kan man se som en kritik mot alla samhällssystem som inte är demokratiska. Invånarna i distrikten har inget att säga till om. De får inte resa fritt, utan är instängda i sitt distrikt. De måste arbeta med det som är disktriktets uppgift. Distrikt 12, där Katniss bor, är det fattigaste distriktet och där jobbar man med kolbrytning. Det betyder att de flesta människorna där jobbar i gruvorna. Vi som lever i Sverige och själva kan välja vad vi vill göra med våra liv kan nog inte föreställa oss hur det är att vara så begränsad i sina livsval. Tänk att få svälta utan att ha några direkta möjligheter att förbättra sin situation. Livet ser ju faktiskt ut så för människor i vissa delar av världen även idag. Vad gör vi åt det? Vi som har det så otroligt mycket bättre...

Boken blir som mest spännande när deltagarna i Hungerspelen blir utsläppta på arenan. Då ville jag verkligen inte sluta läsa. Vem skulle dö härnäst och vem skulle vara dråparen? Hur skulle Katniss klara sig? Jag tänker inte avslöja hur det går för jag vill verkligen rekommendera denna bok. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar