måndag 10 oktober 2011

Broarna i Madison County

Foto: adlibris.com/se
På senare år har jag börjat gilla ljudböcker. Jag tycker om att kunna lyssna på en bok när jag cyklar till jobbet eller sitter på bussen hem till mina föräldrar.

Nu i helgen åkte jag hem till mina föräldrar i Degerfors och då lyssnade jag klart på min senaste ljudbok: Broarna i Madison County, av Robert James Waller.

Boken handlar om fotografen Robert Kincaid och hemmafrun Francesca Johnson och utspelas i Madison County i Iowa, USA. Francescas man och barn är bortresta en vecka och då, när hon är ensam hemma, kommer Robert Kincaid förbi och frågar om vägen till en av de övertäckta broarna i området. Han är fotograf för National Geographic och håller på med ett repotage om de övertäckta broarna.

Francesca och Robert känner sig genast dragna till varandra och de tillbringar fyra dagar tillsammans som förändrar dem för alltid. Även fast ingen av dem upplevt en kärlek som denna förut så väljer Francesca att stanna hos sin familj och hon och Robert träffas aldrig igen.

På ett sätt så händer det inte så mycket i boken. Många människor skulle nog tycka att den är lite tråkig. På ett annat sätt kan jag inte låta bli att fascineras av Francescas och Roberts kärlekshistoria. Tänk att hitta en sådan kärlek och ge upp den. Jag önskar verkligen att alla som kan hitta det som de hittade kan få njuta av det resten av livet. Undrar hur många som skulle ge upp den stora kärleken för sin familjs skull? Jag har verkligen ingen aning om hur jag skulle göra... men jag har ju ingen egen familj än. Jag hoppas att jag kan få hitta den stora kärleken först, så att jag kan få skaffa familj med honom :)

Gillar man lågmälda, långsamma kärlekshistorier så rekommenderar jag denna bok. Vill man att det ska hända saker hela tiden, så att det blir lite mer spänning och dynamik i berättelsen så ska man nog läsa något annat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar