tisdag 11 oktober 2011

Fatta eld

Foto: adlibris.com/se
Fatta eld är del två i Suzanne Collins trilogi om Hungerspelen. Den var lika spännande som första boken. När jag väl hade börjat ville jag bara fortsätta läsa. Jag tycker definitivt att man ska läsa första boken innan man läser denna så om du tänker läsa dessa böcker men inte gjort det ännu så kanske du inte ska läsa detta inlägg, om du inte vill veta vad som händer i förväg.

Regimen i Panem tar nya tag för att visa sin makt, genom att för första gången låta gamla vinnare av Hungerspelen tävla igen. Detta betyder att Katniss och Peeta än en gång hamnar i denna dödliga karusell. Jag imponeras över att de inte ger upp, trots att deras motståndare bara är tidigare vinnare. De inser ju att oddsen att de ska överleva en gång till är nästan obefintlig, men ändå ger de allt utan att ge upp. Det kallar jag kämpaglöd! Jag hoppas att jag skulle kunna vara så envis, modig och ihärdig som Katniss är om jag skulle hamna i en krissituation, men det är ju svårt att veta eftersom vi bor i en så privilegierad värld där vi inte utsätts för naturkatastrofer, krig eller liknande.

Jag undrar om jag skulle ansluta mig till en motståndsrörelse om jag var emot regimen här...? Det är i vilket fall i den riktningen som som handlingen i boken går. Folken i distrikten börjar göra uppror mot regimen och sista boken handlar nog om revolutionen. Tittar man på historien så har ju folk i olika tider och länder gjort uppror när de varit tillräckligt missnöjda med hur deras land styrs så kanske att även vi i privilegierade Sverige skulle kunna göra revolution om vår livssituation var annorlunda.

En sak som jag funderat en del på när jag läst dessa böcker är hur det ska gå för Katniss med kärleken. Hennes medtävlare Peeta avslöjade att han varit kär i henne sedan de började skolan, vilket alltså är ca 11 år. Samtidigt har hon sin bästa vän Gale, som också är kär i henne. Hon verkar inte veta vem hon älskar. Hon hade aldrig tänkt gifta sig, men jag tror att hon har börjat ändra sig på den punkten. Problemet är bara att vem hon än väljer så kommer någon att bli ensam och ledsen. Katniss har nog mer gemensamt med Gale, men Peeta kan nog komplettera henne bättre. Så vem blir det? Just nu lutar jag åt att tro lite mer på Gale... fast det är ju inte omöjligt att han skulle kunna bli dödad i revolutionen... I vilket falls som helst så hoppas jag att Katniss kan komma fram till vad hon själv vill och vara säker på det, för det måste vara oerhört svårt att inte riktigt veta själv.

Nu ser jag fram mot att läsa sista och avslutande delen i denna trilogi :)

2 kommentarer:

  1. Jag förstår inte hur du hinner att både läsa och skriva så mycket, då du har massor med skoluppgifter som måste rättas och göras.
    Hur får du ihop allting? Har du någon tips eller är läsning bara din hobby och måste man i sådana fall försöka att tvinga sig själv, att tycka om böcker lika mycket som dig!?

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis är det så att läsning är en hobby. Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin inte tyckt om att läsa. Det är också så att det går lite i perioder hur mycket jag läser. Oktober blev en månad för mycket läsning, men en del böcker var ju ljudböcker som jag lyssnade på när jag gick till jobbet och en del var så spännande att jag bara var tvungen att läsa vidare :) Jag tror att alla kan tycka om böcker. Det gäller bara att hitta rätt bok. Böckerna om Hungerspelen kan jag verkligen rekommendera, och de var inte svårlästa.

    SvaraRadera