måndag 14 november 2011

eat pray love


Foto: adlibris.com/se
Nu har jag läst en bok som jag fick i julklapp förra året. Det är Elizabeth Gilberts eat pray love. Boken är självbiografisk och handlar om hur hon under ett år söker efter sig själv efter sin uppslitande skilsmässa.

Boken är uppdelad i tre delar och varje del har 36 kapitel. Elizabeth förklarar i förordet hur det ska symbolisera ett buddistisk/hiduistiskt japa mala. Jag tolkade det som att det är som en typ av radband, vilket ska göra en mer fokuserad under meditation/bön.

Bokens första del handlar om när Elizabeth åker till Italien i jakt på njutning. Nu kanske ni tror att det ska handla om sex, men hon har inte alls sex i Italien. Däremot äter hon massor av god mat, och lär sig italienska, som hon tycker är ett otroligt vackert språk. Jag blev så sugen på att åka till Italien, och dess huvudstad Rom, när jag läste denna del av boken. Det verkar vara så vackert där... och vem vill inte äta en massa god pasta, pizza, glass...

I andra delen av boken fortsätter Liz (som hon kallas) till Indien och bor på en Ashram. Där ägnar hon sig åt meditation och att söka själslig och andlig frid. Naturligtvis är detta en stor kontrast mot det liv hon levde i Italien. Jag trodde att jag skulle tycka mycket om denna del av boken, men upptäckte att jag tyckte "Italiendelen" var roligare att läsa. I Indien blir det mycket filosoferande och andlighet och det kan ibland vara saker som är svåra att beskriva.

Efter tiden i Indien ger hon sig av till Indonesien och Bali, för att vara exakt. På Bali har Liz tänkt att hon ska hitta balans mellan njutningen och andligheten i sitt liv. Hon hade tidigare varit på Bali och då träffat en medicinman som sagt att hon skulle komma tillbaka och få lära sig saker av honom. Så hos medicinmannen Ketut tillbringar hon mycket tid. På Bali möter hon också kärleken igen, i brasilianske Felipe.

Jag tyckte om denna bok. Eftersom jag själv lämnat ett förhållande detta år så känner jag igen mig i Liz och hennes känsla av att vara tvungen att lämna det förhållande man lever i. Däremot har jag ju inte varit lika drastisk som hon i mitt arbete i att hitta tillbaka till mig själv och vägen ut i livet igen. Jag imponeras över hur hon bara lämnade allt och gav sig ut i världen. Nu var det ju lättare för henne eftersom hon var författare och fick ett förskott (lön i förväg) för att skriva en bok om sitt år. Det gjorde ju att hon rent ekonomiskt hade möjlighet att göra det hon gjorde. Jag vet inte om jag hade vågat göra det hon gjorde, hur givande det än hade varit. Jag är nog lite för feg och praktiskt, med lite för stort kontrollbehov. Fast vad häftigt... Tänk att ägna ett helt år bara år sig själv och sin egen utveckling som människa. I vårt stressiga samhälle tar man sig inte så ofta tid åt att bara vara med sig själv och bli riktigt bekväm med bara sitt eget sällskap. Ofta så underhåller och sysselsätter vi oss med vänner, aktiviteter och tv m.m. (förutom när vi är tvungna att ägna oss år arbete och skola). Kanske att denna bok kan få läsarna att stanna upp lite och söka sig själva... Jag jobbar i alla fal vidare på att vara mig själv och hitta min väg i livet :)

Ska nog försöka se filmatisering av denna bok, med Julia Roberts i huvudrollen. Har hört att den ska vara bra.

1 kommentar: