torsdag 24 november 2011

Änglar

Foto: adlibris.com/se
Nu har jag lyssnat klart på en ljudbok till. Det är verkligen skönt att gå och lyssna på något när man går till och från jobbet. Man kan ju även sitta och lyssna och spela spel på telefonen. Jag har spelat en hel del soduko på senaste tiden :)

Änglar av Marian Keyes handlar om Maggie som kommer fram till att hennes man har någon annan och då reser från sitt hem på Irland till sin bästa vän Emily i Los Angeles. Maggie har alltid varit en "ordentlig flicka", men det bryter hon med i L.A. Jag kan tänka mig att man kan känna ett behov av att testa på att vara frisläppt och vild om man alltid varit ordentlig. Att testa detta i ett annat land kan ju då vara praktiskt, för om man kommer fram till att det inte passar en så kan man återgå till sitt vanliga liv, utan att alla behöver veta om vad man gjort.

Maggie har fyra systrar som alla är mer färgstarka och vilda än hon. Undrar hur det är att ha fyra systrar? Jag har bara en (och en bror)... Kanske skulle man ha som ett helt kompisgäng, gratis liksom... Fast om man är den vanligaste och tråkigaste så har man fyra personer som står en nära och överglänser en. Det vore nog rätt så jobbigt. Maggie och hennes systrar satt vid ett tillfälle och kom på vilka maträtter de skulle vara, om de var mat. Maggie var inte helt nöjd med att systrarna kom fram till att hon var yoghurt naturell. Efter alla hennes äventyr i L.A. så kommer hon fram till att hon är nöjd med att vara yoghurt naturell, men då säger en av hennes systrar att hon nog är yoghurt naturell med jordgubbssylt i botten. Det finns alltså saker under ytan som man först inte ser. Jag tror att det kan vara så med många människor som verkar väldigt ordentliga. Det är inte säkert att de är så vanliga och tråkiga som de först verkar.

Med jämna mellanrum så får man i tillbakablickar reda på vad som hänt tidigare i Maggies liv och vad som gjort att hon och hennes man glidit ifrån varandra. Det är inte riktigt så enkelt som att han bara träffat någon ny. Situationen är mycket mer komplex, men jag tror inte att jag ska avslöja allt här för då blir det inte så kul att läsa/lyssna på boken.

En sak som jag ofta tänkte på när jag lyssnade på denna bok var att det verkade jobbigt att bo i L.A. Alla där hade sådana krav på sig att vara snygga och framgångsrika hela tiden. De verkade leva för sina jobb (i film- och nöjesbranschen) och hela tiden skulle de se supersnygga ut. Det är ju inte direkt gratis att se "perfekt" ut hela tiden. Hur har man råd, (om man inte är en framgångsrik superstjärna)? Frisyr, naglar och kläder skulle fixas på rätt ställen. Massor av människor plastikopererade sig, och att bleka anus ansågs helt normalt. Vad är det för samhälle som tycker att det är normalt att bleka anus? Verkar lite sjukt tycker jag...

Boken var i vilket fall som helst bra och jag rekommenderar den :)

1 kommentar:

  1. Johanna, vilket bra boktipps! Blir nog min nästa bok jag ska läsa:)

    SvaraRadera