söndag 14 januari 2018

Skuggor från det förflutna

I mitt behov av att just nu läsa böcker som jag vet får lyckliga slut, tog jag en bok ur bokhyllan som jag köpt på en bokrea för flera år sedan. På mindre än en vecka plöjde jag igenom Skuggor från det förflutna av Nora Roberts.

Callie Dunbrook är arkeolog och när ett skelett av en stenåldersmänniska hittas vid ett bostadsbygge i Antietam Creek så åker Callie dit för att leda utgrävningen. Det unika och stora fyndet kräver ett stort team och Callies ex-man Jake dyker upp, för att leda teamet tillsammans med henne. Båda är övertygade om att det är den andres fel att deras förhållande tog slut, men ingen av dem har kunnat sluta att tänka på den andre. Detta är dock inget som de tänker erkänna i första taget. Ett havererat äktenskap är inte det enda i Callies privatliv som blir komplicerat. En kvinna dyker upp och säger att Callie är hennes dotter, som kidnappades ur sin barnvagn vid tre månaders ålder. Callie som inte vet att hon är adopterad tror inte alls på kvinnan först, men arkeologen i henne, som vill gräva fram alla svar, kan inte låta detta mysterium vara. Lokalbefolkningens inställning till utgrävningen, och det stoppade bostadsbygget, är delad, men snart visar det sig att skadegörelse, mord och mystiska händelser har att göra med Callie, och hennes sökande efter sanningen.

Som alltid är Nora Roberts böcker en perfekt blandning av romantik och deckare. Jag vet att det kommer att vara spännande och att allt kommer att ordna sig på slutet. Detta var alltså precis vad jag var ute efter nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar