söndag 21 januari 2018

Kristungen

Foto: adlibris.com/se
På Storytel hittade jag den lilla boken Kristungen av Malin Aronsson. Den handlar om hur det är att växa upp i en frikyrklig familj och om hur man gör sina föräldrars tro till en egen tro.

På baksidan stod det att man skulle känna igen sig om man själv växt upp i en frikyrklig familj. Det stämde verkligen. Även om Malin är lite äldre än mig så kunde jag känna igen i princip allt. Varje sång hon skrev om att de sjöng kände jag igen, för jag har också sjungit dem. Ungdomslägret Hampe har jag också varit på, sportlovsläger till fjällen har jag varit med på och ungdomssamlingar i kyrkans ungdomsvåning varje fredag stod alltid på mitt tonårsjags schema, precis som för Malin. Precis som hon har jag kämpar med att gå i skolan utan kristna jämnåriga, att känna att man inte passar in, att man lever som i två olika världar.

Denna bok är inte fantastisk litteratur men den känns äkta och ärlig. Det som den gav mig var en känsla av igenkänning och att mycket av det som jag brottades med under min uppväxt inte är unikt för mig. Det finna andra som kände liknade saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar