tisdag 15 juli 2014

Flammande skyar

Foto: cdon.se
Efter den förra läsningen som var rätt så känslomässigt krävande så behövde jag något som var mer lättviktigt. Något som inte krävde så mycket av mig men ändå var underhållande. Valet föll på Flammande skyar av Nora Roberts. Jag har läst flera böcker av henne och gillar deras kombination av romantik och spänning.

Baksidan på boken ger sken av att vildmarkspiloten Meg Galloway är bokens huvudperson, men jag skulle med bestämdhet hävda att det är polisen Nate Burke. Efter en uppslitande skilsmässa och svårigheter att gå vidare efter att hans partner blivit dödad i en mörk gränd (och han själv bara skadad) så flyttar Nate från Baltimore till en liten håla i Alaska för att bli polischef där. Han tänker att han ska kunna leva ett händelselöst liv där och att folk inte ska märka att han är känslomässigt avstängd. Han räknade inte med att Alaskas storslagna natur och det lilla samhällets invånare skulle väcka liv i honom. Meg är tjejen han blir kär i och mer dramatiskt blir det när ett grabbgäng hittar en frusen, dödad man i en grotta uppe på berget och den mannen visar sig vara Megs pappa som försvann för 16 år sedan.

Ända fram till slutet funderar jag på vem mördaren är. Det finns flera alternativ och Nates misstankar sträcker sig till flera av invånarna i Lunacy. Vid några tillfällen verkar bevisen peka tydligt åt något håll men jag tänker att det nog bara är för att vilseleda (och det har jag rätt i). En av mina första misstankar visar sig vara rätt men jag kände mig aldrig säker och hann misstänka de flesta av de möjliga kandidaterna. Fast jag gillar att allt inte var förutsägbart, även om det var givet att den skyldige skulle tas fast till slut och Nate och Meg skulle få varandra och troligtvis leva lyckliga i alla sina dagar. Lagom underhållande och inte så krävande alltså :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar