torsdag 3 mars 2022

Månsystern: Tiggys bok

Foto: adlibris.com/se
Lucinda Rileys Månsystern handlar om den femte systern i den adopterade syskonskaran; Tiggy. Efter faderns död har Tiggy begett sig till Skottland för att jobba som viltvårdare. Hon tar hand om en grupp vildkatter som ska flytta in på marken vid ett gammalt gods. På godsets marker bor en gammal man från Spanien. När Tiggy presenteras för honom känner han genast igen henne och säger att hon ska bege sig till Spanien. Han säger att han kände Tiggys mormor, som var en känd flamencodansös. 

Boken följer även Tiggys mormors mor, mormor och (till viss del) mamma. Just det greppet är lite nytt i serien som tidigare har fokuserat på en person i det förflutna, inte flera. 

Att inte känna sympati för karaktärer som är huvudpersoner tycker jag är jobbigt. Jag vill kunna tycka om dem. Mina känslor för Tiggys mormor Lucia är för det mesta inte så positiva. Trots det så känner jag mig väldigt engagerad och ju längre jag kommer i boken desto mer spännande blir det. Fram mot slutet sträcklyssnar jag för att få veta hur allt hänger ihop. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar