onsdag 9 mars 2022

Solsystern: Electras bok

Foto: adlibris.com/se
Lucinda Rileys sjätte bok om de sju systrarna heter Solsystern: Electras bok. När hennes pappa har dött får Electra ett brev från honom, precis som sina äldre systrar. Brevet talar om var han hittade henne, innan hon blev adopterad. Alla hennes äldre systrar har följt ledtrådarna i sina brev och hittat sitt ursprung och i vissa fall familjemedlemmar som de nu håller på att lära känna. Electra läser inte sitt brev direkt, hon vet faktiskt inte ens var hon lagt det. Hon har fullt upp med sitt jobb som modell, och super och knarkar för fullt. Jag gillar henne inte direkt i början av boken. Men en person som nästan alltid är full eller hög är nog inte så trevlig i verkligheten heller. 

En kvinna som säger sig vara Electras mormor kontaktar henne. När Electra äntligen läst sitt brev förstå hon att kvinnan talar sanning. Hon inser också att hennes missbruk har spårat ur och låter sig skrivas in på ett behandlingshem. Hennes tid där, och människor hon möter kommer att förändra henne liv. 

Electras mormor berättar om Cecily som under 1900-talets första hälft lämnade sitt privilegierade liv på Manhattan för Kenya i Afrika. Till en början förstår inte Electra hur Cecilys liv hör ihop med hennes eget. Hon har fått höra att hon härstammar från massajprinsessor, och Cecily var en vit, rik kvinna. Allt får så småningom sin förklaring. Ju längre jag läser desto mer indragen blir jag i historien. Ju längre jag läser desto mer tycker jag också om Electra. Hon växer som människa, även om jag inte vet hur trovärdigt det är att en vända på rehab kan få en knarkare att helt byta bana. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar