lördag 19 mars 2022

Jenny

Foto: adlibris.com/se
Jonas Gardells serie om Juha och Jenny avslutas med boken Jenny. Jag bara fortsatte med denna när jag var klar med bok två. Detta är en kort bok, och den fokuserar på vad som hände Jenny i anslutning till skolavslutningen i nian. 

25 år efter den skolavslutningen får Juha ett brev från Jenny som får honom att återvända till Sävbyholm, söka upp sina gamla klasskamrater och försöka få reda på vad de gjorde mot Jenny. 

Detta är på många sätt en hemsk bok. Barn och ungdomar kan vara hemskt grymma. Jenny blir helt vidrigt behandlad under hela sin skolgång och allt kulminerar på en klassfest när de ska sluta nian. Jag ska inte avslöja vad Jenny blir utsatt för, men det är helt vedervärdigt och det gör ont i mig att lyssna på det. Jag undrar om Jenny har kunnat gå vidare efter detta. Jag undrar om detta var spiken i kistan som ödelade henne liv. Slutet på boken ger mig dock hopp. Hopp om att man kan gå vidare efter att det hemskaste redan har hänt. Jonas Gardell är en fantastisk författare och uppläsare! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar