tisdag 2 mars 2021

Familjen Bridgerton 6 - En oemotståndlig frestelse

Foto: adlibris.com/sePrecis 
Precis som med bok fem så var folks omdömen om Julia Quinns sjätte bok om familjen Brdgerton; En oemotståndlig frestelse, polariserade. Själv tycker jag inte att jag kan säga varken att den var bland de bättre eller de sämre i serien. Jag tycker faktiskt inte att någon av böckerna sticker ut på det viset. De är alla förutsägbara, men underhållande. Alla innehåller de sexscener, men inget "värre" än sådant jag läst tidigare. Det var upprörda röster om tv-serien, och uppenbarligen finns en del starka åsikter om böckerna också. De flesta är dock positiva. Jag känner mig bara inte så engagerad i frågan, även om jag gillar böckerna.

Francesca Bridgerton gifte sig ung med sin skotske greve John. De fick två lyckliga år tillsammans, innan han plötsligt och oväntat dog. Vad ingen av dem visste var att Johns kusin och parets bäste vän Michael Stirling älskat Francesca sedan första gången han mötte henne. Vilket var strax innan bröllopet. 

Michael är den som ärver grevetitteln och alla egendomar, när John dör. Han känner sig skyldig över att i princip ta över Johns liv. Han lämnar England och stannar i Indien i fyra år. Där är det inge som kände den förre greven och han kan leva sitt eget liv och skapa sitt eget rykte. Han återvänder till England samtidigt som Francesca bestämt sig för att lämna sorgeåren bakom sig och hitta en ny make. Hon har inga förhoppningar om att finna kärleken igen, men hon vill gärna få barn, och då behöver hon ju en make. 

Michael fortsätter att dölja sina känslor för Francesca, men någon verkar misstänka något. Det är Francescas bror Colin som påpekar för Michael att han kan gifta sig med Francesca. Det känns inte självklart till en början, men han inser sedan att John inte skulle missunna dem det. Han skulle troligtvis bara skratta åt det och önska dem all lycka. Detta är dock inte en insikt som kommer lätt till Francesca. När Michael friar till henne tycker hon att han är galen. Hon kan dock inte stå emot passionen som släpps lös mellan dem. 

Nu är det bara två böcker kvar. Om man inte räknar den bok fylld av extra epiloger, som jag fick kännedom om idag.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar