lördag 28 mars 2020

30 dejter på 30 dagar

Foto: adlibris.com/se
Jag brukar gilla romantiska komedier, som andra kanske skulle kalla tramsiga. 30 dejter på 30 dagar av Sarah Title är första delen i en trilogi som kallas "Librarians in love". Det tyckte jag lät som något för mig. Detta dravel var dock för tramsigt, och för dåligt skrivet, till och med för mig.

Det handlar om Bernie, som är bibliotekarie. Hennes ogillande min vid en flashmob och ett frieri på informationsdisken blir till en meme som tar internet och San Fransisco med storm. Colin jobbar på en modetidning som bestämmer sig för att bevisa att den ogillande bibliotekarien inte är odejtbar, (därav bokens titel). Colin ska skriva artikelserien om Bernies dejtande och naturligtvis växer känslorna fram mellan dem.

Det är egentligen inte handlingen i sig, även om den är rätt så tramsig stundtals, som är mitt största problem med boken. Det är språket. Jag vet inte riktigt vad det är... Är författaren dålig? Är översättaren dålig? Har det blivit något sorts fel när boken gjorts digital till Storytel? Kanske spelar alla aspekter in, men denna bok har ett dåligt språk. Ibland fattas det ord och ibland är det för många istället. Detta är inte bra skrivet. Det är inte så att jag på något sätt kräver litterära mästerverk, verkligen inte, men detta har för låg nivå till och med för en trivial romantisk komedi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar