lördag 7 mars 2020

Det är något som inte stämmer

Foto: adlibris.com/se
När jag valde att lyssna på Det är något som inte stämmer av Martina Haag så var de för att jag ville ha en bok som inte var så lång. Jag kommer ihåg att jag hörde talas om den här boken när den kom, men det har inte blivit att jag läst den förrän nu. Jag måste erkänna att det är lite intressant för att det handlar om en skilsmässa som så uppenbart är hennes egen.

I boken heter paret Petra och Anders. Hon är författare och han jobbar med tv. Han klämmer till slut ur sig att han inte orkar mer, att han har bråkat färdigt med henne. Han flyttar ut till sommarhuset och hon bor kvar i villan med barnen. Han säger att det inte beror på att han träffat någon annan, men det är inte sant. Han har blivit kär i sin kollega på tv, och inlett ett förhållande med henne.

Petras värld rasar samman. Hon kan varken äta eller sova, bara röka. Som läsare får man följa Petra genom den svåra separationen och skilsmässan men också lite senare när hon tillbringar några veckor uppe i en enslig fjällstuga för att landa i sig själv och skriva (denna bok tolkar jag det som).

Martina Haag brukar skriva väldigt humoristiska böcker. Här blandas detta med en sådan svärta att det stundtals nästan blir deprimerande. Petra mår så hemskt dåligt och man lider med henne. Jag har ju aldrig skiljt mig från någon jag varit med i 15 år, eller blivit lämnad av någon som träffat någon annan så jag kan inte säga säkert om den upplevelsen skildras trovärdigt eller inte. Fast jag kan tänka mig att det skulle kunna kännas så här.

Jag pratade med farmor om boken och hon kommenterade att det är så eländigt med skilsmässor, och det är det ju på många sätt. Samtidig tänker jag att ibland är det bäst att gå skilda vägar, att ibland är det värre att stanna. Jag föreställer mig att det var terapeutiskt för Martina Haag att skriva denna bok och vill man läsa om en skilsmässa så rekommenderar jag den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar