torsdag 5 mars 2020

Guernseys litteratur-och potatisskalspajssällskap

Foto: adlibris.com/se
Förra helgen lyssnade jag färdigt på en bok med en väldigt lång titel; Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Anne Shaffer och Annie Barrows. Boken är speciell på fler sätt än den långa titeln. Hela boken besår av brev. I börja funderade jag på om det skulle bli jobbigt att läsa, men jag vande mig snabbt och kom in i stilen.

Juliet är författare och året efter andra världskriget får hon ett brev från en man på Guernsey. Han har köpt en begagnad bok som har Juliets namn skrivet på insidan av pärmen. Han gillar boken så mycket att han ber henne om hjälp att hitta fler böcker av samme författare. Detta är början på deras brevväxling. Han är medlem i Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap och det blir Juliet nyfiken på. Snart har hon börjat brevväxla med sällskapets andra medlemmar också. På detta sätt får man följa Juliet och de andras liv, men också händelserna under kriget. Till slut är alla så goda vänner att Juliet bestämmer sig för att skriva en bok om Guersey och åker dit för att hälsa på. Detta komma att bli livsavgörande för henne på alla sätt.

Det var en mycket trevlig bok, även om den tog upp hemskheterna under kriget. Så vill man läsa en feel good - bok, med en verklige inramning, så rekommenderar jag denna. Den finns också som film, så den är jag nyfiken på att se. De måste ju ha ändat på upplägget där, för man kan väl inte ha en film som bara är folks brev till varandra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar