lördag 18 april 2020

Små eldar överallt

Foto: adlibris.com/se
På tre dagar läste jag Små eldar överallt av Celeste Ng, men den hade legat betydligt längre i min bokhylla på Storytel. Jag trodde att den skulle vara bra och det var den.

Familjen Richardson bor i Shaker Heights, ett samhälle som är minutiöst planerat, ner till minsta träd och färgen på husen. Allt ser perfekt ut, på ytan. Mrs Richardson växte upp här och efter college, där hon träffade sin blivande man, så flyttade de tillbaka till hennes barndoms stad. Familjen har nu fyra barn, Lexie, Trip, Moody och Izzy, alla tonåringar.

En dag anländer den ensamstående mamman Mia Warren med sin tonårsdotter Pearl. De hyr en lägenhet i ett tvåfamiljshus, som Mrs Richardson äger. Pearl blir snart nära vän med Moody och börjar hänga hos familjen Richardson. Mrs Richardson och Mia blir båda nyfikna på den andras familj, utifrån att deras barn umgås så mycket. När Mrs Richardson erbjuder Mia att ta hand om städning och matlagning hemma hos dem så tackar Mia ja.

Allt eftersom tiden går blir de två familjerna mer och mer indragna i varandras liv. Men fler och fler frågor uppstår också. Jag ska försöka att inte avslöja något, för en del av behållningen av boken är att allt eftersom få reda på mer om de två familjernas bakgrund och vad det är som styr och påverkar deras beteende. Däremot kan jag avslöja att deras inblandning i varandras liv inte blir så bra i längden. Flera gränser korsas och en del beslut får dramatiska och ödesdigra konsekvenser. Som läsare möts man under läsningens gång av flera nästa existentiella frågor att brottas med. Skulle man kunna ge bort ett barn som man fött? Vilken rätt har en förälder till sitt barn? Hur hanterar man sin oro för sina barn? Hur hanterar man ett utmanande barn? Även om jag inte har egna barn så går det utmärkt att leva sig in i karaktärernas problem. Boken är inte skriven så att man bara kan identifiera sig med problemen om man upplevt dem själv, utan man engagerar sig i karaktärerna ändå och funderar på vad man själv skulle gjort i den givna situationen och resonerar med sig själv om hur rätt eller fel man tycker att karaktärerna gör.

Detta är en bra och engagerande bok. Jag rekommenderar den definitivt, och om jag fick det att låta som att den mest handlar om typ barnuppfostran så är det en missvisande bild. Den handlar om familjerelationer och hur de formar och påverkar oss. Bokens börja och slut är en brand, en anlagd brand, med små eldar överallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar