lördag 30 juni 2018

Hjärtats skafferi

Foto: adlibris.com/se
"Gillar du New York, god mat och varma feel good-romaner? Då kommer du gilla den här boken." Så skrev Aftonbladet Söndag om Hjärtats skafferi av Ruth Reichl. Jag har aldrig varit i New York, men vill gärna åka dit någon gång, och det andra stämmer ju så jag tänkte att detta nog skulle vara en bok som passade mig. Och jag hade rätt.

Billie Breslin får jobb som assistent åt chefredaktören på mattidningen Delicious. Hon hamnar i en värld full av delikatessmat, kockar och lyxiga restauranger på Manhattan. Billie är till en början lite av en paradox. Hon ser ut som en grå mus och verkar livrädd för köket, samtidigt som hon visar sig ha ett otroligt sinne för smaker och dofter. Jag förstår snabbt att något har hänt i hennes förflutna som gör att hon får panikångest så fort hon förväntas göra något i ett kök. Det tar ett tag innan alla bitar faller på plats, men det är ju alltid en viss tillfredsställelse i att kunna lista ut en del av hemligheterna innan de avslöjas, och det gjorde jag här.

Även Billie får ett mysterium att forska i. Tidningen som hon trivts så bra på läggs ner och hon är den enda anställda som blir kvar i det gamla huset. Hon får nämligen ta hand om tidningens garanti, som gör det möjligt för läsare att göra av sig med frågor om recept och önskemål om ersättning för att resultatet blivit misslyckat trots att de följt receptet. I husets bibliotek hittar Billie gamla brev, som ger henne en helt ny anledning att gå till jobbet.

Det var verkligen en trevlig bok och man blev sugen på nästan allt som åts i den. Jag som inte gillar sallad tyckte till och med att det lät riktigt gott när det beskrevs här. Jag instämmer alltså helt och fullt i Aftonbladet Söndags kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar