fredag 3 november 2017

Trummornas dån

Foto: adlibris.com/se
Samtidigt som säsong tre av Outlander går på Viaplay så har jag läst del fyra i Diana Gabaldons serie; Trummornas dån. I slutet av förra boken kom Claire och Jamie till Amerika och det är där de försöker skapa sig ett liv i denna bok. De hittar Jamies moster och har möjlighet att välja ett bekvämt och rikt liv på hennes plantage. Jamie väljer dock att skapa sig ett eget ställe, så de börjar bygga upp det som får namnet Fraser´s Ridge. De får arrendatorer genom att erbjuda mark till de män som suttit i fängelse med Jamie i Skottland, och sedan deporterats till kolonierna i Amerika, och undan för undan utvecklas deras gård och marker. De bli även vänner med indianerna i närheten, speciellt Jamies systerson Ian dras till dem och får många vänner bland dem.

Hemma i 1900-talet finns dottern Brianna som nu är ensam i världen, sedan Claire åkte tillbaka i tiden. Hon funderar över sin kärlek till historikern Roger och om hon ska satsa på ett liv med honom. En gammal tidningsnotis förändra dock allt. Hon ger sig av genom stenarna, för att leta reda på sina föräldrar. När Roger förstår vad hon gjort ger han sig av efter henne.

Det blir en hel del spänning i denna bok, speciellt när Brianna och Roger gett sig av till 1700-talet. De återser varandra för att sedan skiljas åt igen. Missförstånd ger drastiska följder och man vet inte om det någonsin kommer ordna sig igen. Så länge karaktärerna i boken inte vet om vilka misstag de gjort och vilka stora missförstånd som skett så är det rätt så frustrerande för läsaren. Jag drog en lättnad suck när de i alla fall talade om allt som hänt för varandra och de kunde börja försöka att reda ut allt.

Jag antar att jag tids nog kommer fortsätta att läsa fler böcker i serien, men eftersom de är väldigt tjocka så kommer det bli en del annat först. Så länge jag ligger före tv-serien så är jag nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar